Back to All Events

Utstillingsåpning - Millie Behrens, Málfríður Aðalsteinsdóttir, Matilde Duus

  • Adresse og sted for Galleriet: FORMAT 24 Rådhusgata Oslo, Oslo, 0151 Norway (map)
Arrangement av Format
Utstillinger 26. september – 3. november 2024 Velkommen til åpningen torsdag 26. september kl. 18.00.
Åpningsinnlegg ved kunstkritiker og journalist Lars Elton.

MILLIE BEHRENS
Rommet imellom / The Space in Between

En smykkeutstilling i sølv og tre, som utforsker temaene vekst, kjærlighet og reparasjon.

Tittelen reflekterer et gjennomgående tema i alle Behrens' smykker, med en finstemt balanse mellom hvor formen skal slutte og den eksakte målingen av rommet imellom. Millie Behrens bygger sine smykker bit for bit til en følelse av balanse er oppnådd.

Igjen står trær og vekst sentralt, der spenningen mellom organisk form og konstruksjon gjentas som et gjennomgående tema. Behrens henter inspirasjon fra naturen og er spesielt interessert i hvordan tiden setter sine spor på alt rundt oss, som sporene ploger etterlater i jorden og greners strukturerte vekst, der myke linjer møter streng geometri.

Hun er også fascinert av prosessen der naturen gjenvinner menneskeskapte strukturer, hvor trær og skog erstatter jern og betong. Sølv er hennes hovedmateriale, ofte kombinert med andre materialer som gull, tre, perler og steiner.

De siste årene har Behrens arbeidet mye med tre, og i denne utstillingen presenterer hun et utvalg av disse arbeidene, i tillegg til en serie i sølv. Tematisk er seriene knyttet gjennom et stilisert formspråk og et fokus på betydningen av "rommet imellom."

Utstillingen inkluderer brosjer, anheng og armbånd.

Millie Behrens (født 1958) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo og har fullført studier ved Nova Scotia School of Art and Design i Canada, samt Haystack Mountain School of Crafts i Maine, USA, under Jamie Bennett. Hun bor og arbeider i Slependen, nær Oslo. Behrens har hatt flere separatutstillinger på Kunstnerforbundet og gallerier som Lillestrøm Kunstforening, Sandefjord Kunstforening, Hå Prestegård og Bærum Kunstforening, og har deltatt i en rekke utstillinger både i Norge og internasjonalt, inkludert The Metropolitan Brewery i New York, Scottish Gallery i Edinburgh, Peder Balke-senteret, Collect i London, Louvre i Paris og Röhsska museet i Göteborg.

Foto: Joachim Lagercrantz

/

MÁLFRIÐUR AÐALSTEINSDOTTIR
Stemning / Atmosphere

Málfríður Aðalsteinsdóttir har en dyp tilknytning til naturen, fra de minste detaljer til det storslåtte, majestetiske og vakre. Ved hjelp av tradisjonelt håndverk broderer hun tegninger som hun håper vil vekke refleksjoner hos betrakteren.

Aðalsteinsdóttir har flyttet ut av Oslo og bosatt seg ved fjorden, omgitt av skog. Skogen har blitt viktig for henne, både som inspirasjonskilde og som kilde til materialer for plantefarging. Hun vandrer i skog, fjell og langs sjøen, og observerer endringer i naturen. Det islandske landskapet hun kommer fra består av grønne daler, karrig og robust fjellterreng, vidstrakte sletter, isbreer og svart sand. Nå føler hun at skogen er hennes element. Grensen mellom sivilisasjon og natur endrer seg raskt, og urørte naturområder blir mindre. Menneskelig aktivitet krever plass og endrer miljøet og levevilkårene for et økende antall arter. De mektige og vakre isbreene, som er kilder til ferskvann for planeten, krymper. Våtmarker dreneres og graves ut, gamle skoger forsvinner, og hogst ødelegger biologisk mangfold.

Aðalsteinsdóttir kombinerer ull og hestehår i sine broderte tegninger. Hun bruker både de naturlige fargene fra forskjellige saueraser og plantefarget ull, som deretter blir kardet før ønsket tråd spinnes. Slik tar tegningene hennes form. Eldre håndverkstradisjoner som involverer en nær forbindelse mellom hånd og materiale, respekt for naturressurser, og den tidkrevende prosessen med håndarbeid, er grunnleggende for hennes praksis. Materialene hun bruker er lokalt hentet, biologisk nedbrytbare og kan vende tilbake til naturen. I hennes utstillinger skapes det en stemning av natur, der både motivene og materialene er hentet fra skogen.

Málfríður Aðalsteinsdóttir (født 1960, Island) bor og arbeider i Norge. Hun er utdannet ved SHKS (Statens håndverks- og kunstindustriskole) i Oslo. Hun har hatt flere separatutstillinger både i Norge og utlandet, og har deltatt i en rekke gruppeutstillinger i Norge, Island, Danmark, Sverige, Portugal, Tyskland, Polen, Belgia, Hellas og Baltikum. Hennes verk er innkjøpt av Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Oslo Kommunes Kunstsamlinger, Islands Designmuseum og diverse private samlinger.

Aðalsteinsdóttir var initiativtaker og kurator for iVesturveg, et samarbeidsprosjekt mellom kunstnere og museer i Shetland, Færøyene, Island, Norge og Danmark. Utstillingen ble vist på KODA, Nordens Hus på Island og Færøyene, Shetland Museum og Det Nordatlantiske Hus i København. I 2022 var hun utstillingsleder for den norske utstillingen på CONTEXTILE 2022 | Internasjonal biennale for samtidskunst i Portugal. Dette var et samarbeid mellom Norske Tekstilkunstnere og biennalen, kuratert sammen med Cláudia Melo, kuratoren for Contextile 2022.

/

MATILDE DUUS
En dag blir strømmen langsommere / One Day the Current Will Slow Down

I Matilde Duus’ nyeste verk finner vi en interesse for det flytende og det flyktige; i gjennomsiktig glass som i flytende form kan strømme til små innsjøer eller stivne til dråpeformer, som tårer på en kinn. Utstillingen tar for seg temaer knyttet til vann, havet, dypet, strømmen, overflod, oversvømmelse, øyet, vann i øyet og linser overveldet av tårer. Disse temaene uttrykkes gjennom materialer som glass, bronse og silke. Gjennom et estetisk poetisk formspråk reflekterer utstillingen En dag blir strømmen langsommere over naturens ressurser, som både er vitale og livgivende, men samtidig dystre og truende – spesielt når de betraktes i lys av den pågående klimakrisen. Det skapes en slags kunstig landskap der flytende og smeltende prosesser er stoppet. Tårer, is, vann – noen av de viktigste elementene i vår natur.

Matildes kunstneriske praksis inkluderer både veggbaserte og skulpturelle verk, som alle er uttrykk for det mest grunnleggende elementet i hennes praksis: utforskningen av de romlige kvalitetene innenfor det todimensjonale. Hennes foretrukne materiale er glass, ofte kombinert med andre materialer som metall, naturstein, papir eller fotografisk materiale.

Matilde Duus (f. 1983, Aarhus, DK) er en billedkunstner utdannet ved Det Kongelige Danske Kunstakademi (2008-2014) og Valand Akademi, Göteborgs universitet (2012). Matilde har nylig hatt separatutstillinger på Bricks Gallery, DK (COMFORT, 2023), M100, DK (The Last Winter, 2021), og Magasin Lotus, DK (Collecting Hole, 2018), samt deltatt i gruppeutstillinger på S12 Galleri (Bergen, 2022), Galerie MøllerWitt (København, 2021) og Marie Kirkegaard Galleri (København, 2021). Kunstnerens verk er representert i offentlige samlinger, inkludert Statens Kunstfond og Københavns Kommune. Offentlige og stedspesifikke verk inkluderer Banedanmark, Ringsted, Danmark (2020), UCSyd, Kolding, Danmark (2022), og Sydhavnskvarteret, Aarhus, Danmark (kommende). Matilde Duus er representert av BRICKS Gallery, København, DK.

Utstillingen er kuratert av: Henriette Noermark.






Exhibitions 26 September - 3 November 2024
Welcome to the opening Thursday 26 September at 6 pm.

Opening speech by art critic and journalist Lars Elton.

MILLIE BEHRENS
Rommet imellom / The Space in Between

A jewelry exhibition in silver and wood, exploring themes of growth, love, and repair.

The title reflects a common theme in all of Behrens jewelry, with a finely tuned balance of where the form should end and the exact measurement of the space between. Millie Behrens builds her jewelry piece by piece until a sense of balance is achieved.

Once again, trees and growth are central, where the tension between organic form and construction recurs as a consistent theme. Behrens draws inspiration from nature and is particularly interested in how time leaves its mark on everything around us, such as the furrows left by plows in the earth and the structured growth of branches, where soft lines meet strict geometry.

She is also fascinated by the process in which nature reclaims human-made structures, where trees and forests replace iron and concrete. Silver is her primary material, often combined with other materials such as gold, wood, pearls, and stones.

In recent years, Behrens has worked extensively with wood, and in this exhibition, she presents a selection of these pieces, along with a series in silver. Thematically, the series are linked through a stylized formal language and a focus on the significance of "the space in between."

The exhibition includes brooches, pendants, and bracelets.

Millie Behrens (born 1958) was educated at the Oslo National Academy of the Arts and completed study programs at the Nova Scotia School of Art and Design in Canada, as well as the Haystack Mountain School of Crafts in Maine, USA, under Jamie Bennett. She lives and works in Slependen, near Oslo. Behrens has held several solo exhibitions at Kunstnerforbundet and galleries such as Lillestrøm Art Center, Sandefjord Art Association, Hå Prestegård, and Bærum Art Association, and has participated in numerous exhibitions both in Norway and abroad, including The Metropolitan Brewery in New York, Scottish Gallery in Edinburgh, Peder Balke Center, Collect in London, the Louvre in Paris, and the Röhsska Museum in Gothenburg.

Photo: Joachim Lagercrantz

/

MÁLFRIÐUR AÐALSTEINSDOTTIR
Stemning / Atmosphere

Málfríður Aðalsteinsdóttir is deeply connected to nature, from the smallest details to the grand, majestic, and beautiful. Using traditional handicrafts, she embroiders drawings that she hopes will evoke reflections in the viewer.

Aðalsteinsdóttir has moved out of Oslo and settled by the fjord, surrounded by the forest. The forest has become important to her, both as a source for inspiration, but also as a source of materials for plant-based dyeing. She roams the forest, mountains, and sea, observing changes in nature. The Icelandic landscape she originates from consists of green valleys, barren and rugged mountain terrain, wide expanses, glaciers, and black sand. Now, she feels that the forest is her element. The boundary between civilization and nature is changing rapidly, and untouched natural areas are shrinking. Human activity requires space and is altering the environment and the living conditions for an increasing number of species. The mighty and beautiful glaciers, which are sources of fresh water for the planet, are shrinking. Wetlands are being drained and excavated, ancient forests are disappearing, and clear-cutting is destroying biodiversity.

Aðalsteinsdóttir combines wool and horsehair in her embroidered drawings. She uses both the natural colors of different sheep breeds and plant-dyed wool, which is then carded before the desired thread is spun. This is how her drawings take shape. Older craft traditions that involve a close connection between the hand and the material, respect for natural resources, and the time-consuming aspect of handmade work are fundamental to her practice. The materials she uses are locally sourced, biodegradable, and can return to nature. In her exhibitions, an atmosphere of nature is created, where both the motifs and materials are derived from the forest.

Málfríður Aðalsteinsdóttir (born 1960, Iceland) lives and works in Norway. She is a graduate of SHKS (Oslo National College of Art and Design) in Oslo. She has held several solo exhibitions both in Norway and abroad, and has participated in numerous group exhibitions in Norway, Iceland, Denmark, Sweden, Portugal, Germany, Poland, Belgium, Greece, and the Baltic countries. Her work has been acquired by Nordenfjeldske, the Oslo Municipal Art Collections, the Icelandic Design Museum, and various private collections.

Aðalsteinsdóttir was the initiator and curator of iVesturveg, a collaborative project between artists and museums in Shetland, the Faroe Islands, Iceland, Norway, and Denmark. The exhibition was shown at KODA, the Nordic House in Iceland and the Faroe Islands, Shetland Museum, and the North Atlantic House in Copenhagen. In 2022, she was the exhibition manager for the Norwegian exhibition at CONTEXTILE 2022 | International Contemporary Textile Art Biennial in Portugal. This was a collaboration between the Norwegian textile artists and the biennial, curated together with Cláudia Melo, the curator of Contextile 2022.

/

MATILDE DUUS
En dag blir strømmen langsommere / One Day the Current Will Slow Down

In Matilde Duus' recent work, we find an interest in the fluid and the fleeting; in transparent glass that, in liquid form, can flow into small lakes or solidify into droplet shapes, like tears on a cheek. The exhibition addresses themes related to water, the sea, the deep, the current, abundance, flooding, the eye, water in the eye, and lenses overwhelmed by tears. These themes are expressed through materials like glass, bronze, and silk. Through an aesthetically poetic language of form, the exhibition One Day the Current Will Slow Down reflects on nature's resources, which are both vital and life-giving, yet at the same time grim and threatening - especially when viewed in light of the climate crisis we are currently facing. It creates a sort of artificial landscape where flowing and melting processes have been halted. Tears, ice, water -some of the most important elements in our nature.

Matilde's artistic practice includes both wall-based and sculptural works, all of which are articulations of the most fundamental element in her practice: the exploration of the spatial qualities within the two-dimensional. Her preferred material is glass, often combined with other materials such as metal, natural stone, paper, or photographic material.

Matilde Duus (b. 1983, Aarhus, DK) is a visual artist educated at the Royal Danish Academy of Fine Arts, DK (2008-2014), and Valand Academy, University of Gothenburg (2012). Matilde has recently held solo exhibitions at Bricks Gallery, DK (COMFORT, 2023), M100, DK (The Last Winter, 2021), and Magasin Lotus, DK (Collecting Hole, 2018), as well as participated in group exhibitions at S12 Gallery (Bergen, 2022), Galerie MøllerWitt (Copenhagen, 2021), and Marie Kirkegaard Gallery (Copenhagen, 2021). The artist's works are represented in public collections, including the Danish Arts Foundation and Copenhagen Municipality. Public and site-specific works include Banedanmark, Ringsted, Denmark (2020), UCSyd, Kolding, Denmark (2022), and the Sydhavn district, Aarhus, Denmark (upcoming). Matilde Duus is represented by BRICKS Gallery, Copenhagen, DK.

The exhibition is curated by: Henriette Noermark

Earlier Event: September 21
Cristina Dagestad
Later Event: September 27
Home of the Spray Can