Sted: Paléhaven
Arrangement av Mesén
Utstillingsperiode: 6. juni - 20. oktober
I samarbeid med Oslo kommunes kunstsamling løfter Mesén frem ikoniske skulpturer!
Sivert Donalis lekeskulptur Snegl (1969) er én av to overlevende sneglskulpturer av opprinnelig fire i Oslo kommunes kunstsamlings eie som barn i Oslo har lekt på, inne i og rundt i over 50 år. Skulpturen er laget i betong og glassfiberarmert polyester som er delvis bemalt. De blå og gule fargene er klare, og er i Paléhaven et blikkfang som trekker nysgjerrige inn i området mellom trærne hvor Snegl har fått en ganske så poetisk plassering. Her åpner også Snegl opp for refleksjoner rundt tap av artsmangfold og viktigheten av å ta vare på både naturen og kunsten
Skulpturen bærer også i seg en fortelling om en periode hvor kunstnere ble engasjert til å lage lekeskulpturer, en tradisjon som så å si er forsvunnet nå som lekeapparater har blitt en storindustri. Utover 1960-årene vokste de kulturpolitiske ønskene om utsmykninger i lokalmiljøet og formidling av kunst til barn. Ved å tilrettelegge for ny bruk av kunstneres kompetanse, resulterte tidens kulturpolitikk i at stadig flere skulpturer ble utformet spesielt med tanke på barns lek. Som et verk mange Osloborgere har hatt et nært forhold til, kan Snegl også være gjenstand for samtale mellom generasjoner.
En unik samarbeidsmodell
Snegl er en del av samarbeidet mellom Oslo kommunes kunstsamling og Mesén om å løfte frem skulpturer som venter på sin nye plassering. Gjennom samarbeidet vil noen få et gjensyn med kunstfavoritter de ikke har sett på en stund, mens verkene for andre vil oppleves som nye. I Paléhaven kan kunsten bidra til å skape gode oppholdsrom og økt opplevelsesverdi, og gjennom årlig utskiftende utstillinger er målet at kunsten også skal gi nye og uventede blikk på vår historie og felles urbane omgivelser.
Sivert Donali (1931–2010) var norsk billedhugger utdannet ved kunstakademiene i Oslo og København. Donali var kjent for sine portrettskulpturer som preges av gjenkjennelighet og en evne til å gripe den portrettertes karakter, slik vi blant annet ser i skildringene av Johan Falkberget og Alf Prøysen. Donali var også tilknyttet restaureringsarbeidene ved Nidarosdomen i årene mellom 1957 og 1964. Snegl fremviser Donalis mer lekne side