Utstillingsperiode: 02.02 — 05.03.2023
English - scroll down ↓
Hvordan oversettes bevegelse til form?
Dette er et av spørsmålene som Nebil Zaman berører i sin første separatutstilling i KUBEN.
Utstillingens tittel refererer til det kurdiske ordet for carole eller ringdans, den eldste formen for kollektiv dans kjent fra både vestlig og østlig kultur. Zaman har hentet inspirasjon fra halparke som utgangspunktet for en serie av skulpturer som beveger seg i krysningspunktet mellom kunstverk og funksjonelt objekt.
Med et rutenett som begynnelsen for hver konstruksjon, utforsker Zaman hvordan kroppslige bevegelser kan oversettes til en type møbeltypologi, og videre hvordan verkene relaterer til kroppen visuelt. Et rutenett representerer vanlig vis noe strengt og kontrollerende, men som i Zamans verk åpner for form og bevegelse innenfor rammene.
Spørsmålet om hva som kan skapes innenfor avgrensede rammer er fremtredende her. Dette angår ikke bare skapelsen av et visst objekt, men representerer også et visuelt symbol for hvordan mennesker relaterer til hverandre og grensene vi setter for oss selv innenfor et samfunn.
De presenterte verkene er en fortsettelse av teknikken og materialene Zaman har jobbet med de siste årene, i søken etter balansen mellom kunstverk og funksjonelt objekt, pekende bakover mot eldre sivilisasjoner, men også mot fremtiden.
Om Nebil Zaman
Nebil Zaman (f.1985, Kurdistan, Irak) har en grad i møbeldesign og interiørarkitektur fra Kunsthøgskolen i Oslo. Ved å kombinere sin bakgrunn fra tradisjonell trebearbeiding, reklame og møbeldesign med oppvekst og erfaringer, utforsker Zaman hvordan omgivelsene våre påvirker oss sosialt og kulturelt gjennom bruk av ulike materialer, produksjonsteknikker og visuelle språk. Formspråket og estetikken stammer fra en fascinasjon for eldgamle sivilisasjoner, arkeologi, science fiction og futuristiske visjoner. I den kreative prosessen fokuserer Zaman på kombinasjonen av digital fabrikasjon og håndverksmetoder, der gipsens materialitet gir et organisk uttrykk og en følelse av frihet.
Zaman ble tildelt ‘DOGA Award for Newcomers’ 2017 for sitt prosjekt “Personal Space”, en benk som inviterer til å reflektere over hvordan vi forholder oss til hverandre. Verket ble innkjøpt av Nasjonalmuseet i 2019.
Zaman bor og arbeider i Oslo.
Foto av David B. Torch
/ Teksten er opprinnelig skrevet på engelsk
Utstillingen står i visningsrommet KUBEN frem til 5.mars. Velkommen innom!
Besøk nettsiden til QB Gallery ->
OM QB Gallery
QB Gallery ble etablert i 2014 og er et prosjektbasert galleri for samtidskunst i Oslo sentrum. Galleriet presenterer primært norsk samtidskunst i galleri og på nett, og jobber med noen av landets viktigste samtidskunstnere.
Åpningstider
Onsdag - fredag 12-18
Lørdag - søndag 12-16
How does movement translate into form?
This is one of the questions Nebil Zaman touches upon in his first solo show in KUBEN.
The exhibition title refers to the Kurdish word for carole or ring dance, the oldest form of collective dance known to man in both Western and Eastern culture. Zaman has gathered inspiration from halparke as the starting point for a series of sculptures that place themselves between artwork and functional object. With a grid as the starting point for each construction, Zaman explores how bodily movements can be translated into a certain furniture typology, and subsequently how the pieces visually relate to the body. A grid typically represents something strict and controlling, but in Zaman’s works it creates possibilities for form and motion in between its frame. The question of what can be created within certain limits is evident here. This does not only concern the creation of a certain type of object, but also present a visual symbol for how human beings relate to one another and the limits we create for ourselves within a community.
About Nebil Zaman
Nebil Zaman (f.1985, Kurdistan, Iraq) has a degree in Furniture Design and Interior Architecture from Oslo National Academy of the Arts. In combining his background from traditional woodworking, advertising and furniture design with his childhood upbringing and experiences, Zaman explores how our surroundings affect us socially and culturally through the use of different materials, production techniques, and visual languages. His formal language and aesthetic stems from a fascination with ancient civilizations, archaeological encounters, science fiction and futuristic visions. The scope of his creative process focuses on the combination of digital fabrication and handcraft methods. Zaman is most intrigued by the materiality of plaster, as it provides an organic element of expression and a sense of freedom.
Zaman was awarded the ‘DOGA Award for Newcomers’ 2017 for his project “Personal Space”, a bench that invites to reflect on how we relate to one another. The piece was acquired by the National Museum of Norway in 2019.
Photo 1 by David B. Torch
Photo 2 by Nebil Zaman