Event by Bærum Kunsthall
15. februar – 10. mars 2024
Bærum Kunsthall ønsker velkommen til våre tre nye utstillinger:
"Jon and Jonas – Fellow Travelers Among Waves and Rocks"
av Ida Rödén
"Casting Call: Selected Drawings, Videos, Props" av Eleni Kamma
"Echoes of Departure" av Jet Pascua
Utstillingene åpnes torsdag 15. februar kl 18:00 – 20:00
Det blir åpningstale ved varaordfører i Bærum Kommune, Haakon Kvenna Veum.
Øvrige åpningstider 16. februar - 10. mars er som følger:
12.00 - 17.00 torsdager, fredager, lørdager og søndager.
Det blir kunstnersamtale søndag 10. mars.
///
Ida Rödéns arbeid springer ut fra en sta nysgjerrighet; ønsket om å forstå uten å påstå å vite. I takt med at reisen skrider framover, trer hennes ulike følgesvenner fram. Samtalene som oppstår tar form som tegnede og skulpturelle verdener som følger en egen logikk og indre orden. Det handler om de virkelige sidene ved fantasien, om historien, om hvem som får plass. Et sund, et hav, en øy – de navngis ofte etter dem som anses for å ha kommet dit først – men sjelden er det faktisk den første, snarere den mest framtredende, som får sitt navn nedtegnet på kartene og i historiebøkene. Andre viskes ut, blir kanskje en fotnote, om de overhodet er blitt skrevet ned.
I utstillingen "Jon and Jonas – fellow travelers among waves and rocks" viser Rödén oppdagelser hun gjenskaper gjennom samtaler med to vitenskapelige reisende fra 1700-tallet. Bekjentskapet med Jonas Falck ble etablert i 2014 under kunstnerens reise til Lappland og videreutviklet under et opphold på Bergmangårdarna på Fårö i 2016. Samtalene med Jon Brand startet i 2023 under en ekspedisjon over Polhavet. Rödén var invitert av det svenske polarforskningssekretariatet som en del av en forskningsekspedisjon ombord på isbryteren Oden. Utstillingen viser tegninger og keramiske fossiler av muterte dyr fra Lappland og utdødde vanndyr fra Fårö, samt tegninger av øyer som hviler dyt nede i våre dypeste ishav.
Ida Rödén (f. 1981, Härnösand) er utdannet ved Umeå University of the Arts (BFA 2009) og Californa College of the Arts, San Francisco (MFA 2011)). Rödén har stilt ut i Sverige og internasjonalt ved blant annet TEGEN2 og Björkholmen Gallery i Stockholm (SE), Bildmuseet og Norrlandsoperan i Umeå (SE), Länsmuseet Västernorrland (SE), Södertälje Art Gallery (SE), Art Hall Norra Kvarken i Nordmaling (SE) , Sundsvalls museum (SE), OpenART i Örebro (SE), Kunsthal Charlottenborg i København (DK), Kunstwerk Carlshütte i Büdelsdorf (DE), Künstlerhaus Bethanien i Berlin (DE), FILE-festivalen i Sao Paolo (BR) , CoCA i Seattle, Wattis Institute og Southern Exposure i San Francisco (USA). Ida Rödén bor og jobber i Stockholm.
Utstillingen er støttet av:
Konstnärsnämnden - The Swedish Arts Grants Committee
///
"Casting Call" er Eleni Kammas pågående kunstneriske forskningsprosjekt og multimediakunsverk som fra et komisk og overdrevent perspektiv undersøker forestillingen om parrhesia; motet til å si sin mening. I "Casting Call" anvender Kamma performative strategier, iscenesetter arrangementer og anvender teatralske verktøy for lekent å stille alvorlige spørsmål om det å leve godt sammen. Sentralt for Kammas prosjekt er rollen som det offentlige rom spiller og omstendighetene for medborgerskap og aktuelle spørsmål knyttet til ytringsfrihet og styresett i dagens Europa.
Å oppleve den humoristiske og skarpt kritiske holdningen til Gezi Park-demonstrantene som ytret sine meninger i Istanbul i 2013, førte til at Kamma revurderte sin egen kunstneriske praksis, som har bestått av tegninger, videoer, installasjoner og bøker. I "Casting Call" flyttes hennes praksis fokus fra produksjon av enkeltstående autonome kunstobjekter til en samarbeidspraksis basert på utveksling og dialog (filmer, performative arrangementer, aviser) for å videreutvikle den kunstneriske praksisen sammen med andre. Gjennom disse prosessene blir begreper som kommunikasjon, debatt og lyttingen kontinuerlig utformet og satt på prøve.
"Casting Call" er tenkt som en pågående øvelse som forsøker å generere parrhesia (motet til å si sin mening) og stille spørsmål ved dens rolle i samtidskunsten og samfunnslivet innenfor en performativ ramme. Kamma kaller denne prosessen en "parrhesiastisk teaterparade". Paraden opererer mellom en kulturell allegori av det moderne Europa og en påkallelse av et gammelt, komisk parrhesiastisk samfunn. Dette er en oppfunnet teatralsk sjanger der hendelser, handlinger og forestillinger iscenesettes og fremføres av tjuefem distinkte karaktertyper: The Fool (Narren), The Animal (Dyret), The Drunk (Drukkenbolten), The Angry (Den Sinte), og så videre. De tester muligheten for modig å gi uttrykk for sine meninger gjennom scener av overflod, absurditet og latter, sett på som både motstandsverktøy og lek/lekefullhet. Underveis bruker de tekster og skisser bestilt av kunstneren om omstridte temaer i offentligehen: Demokrati, Velstand, Solidaritet, Europa, Språk, Migrasjon og Pluralisme.
Eleni Kamma (f. Athen, 1973) bor og jobber i Maastricht og Brussel. Kamma er billedkunstner, forsker og pedagog med en doktorgrad fra Leiden University Academy of Creative and Performing Arts (2016-2021). Nylige separat- og gruppeutstillinger inkluderer: 'Casting Call: The Αngry, The Fool, The Healer/Caretaker, The Ghost, The Innocent, The One Whose Words Penetrate Brains, The Puppeteer, The...', Kunsthal Gent, 2023; 'KVINNER, sammen', Nasjonalmuseet for samtidskunst (EMST) i Athen, 2023; 'I Want to Break Free', Odapark senter for samtidskunst, Venray, 2022; ‘QUI WHO ÊTES ARE VOUS les Louviérvoix ?’, Centre de la Gravure et de l’Image Imprimée, La Louvière, 2022; 'Janelas', Musée d'art moderne et contemporain de Saint-Étienne Métropole, 2022; 'Casting Call: The Collector of Proverbs, The Animal, The Fool, The Selfie-Junkie, The Innocent, The Child, The Drunk, The...', West Den Haag, 2021. Kamma er foreleser ved Maastricht Academy of Interdisciplinary Arts.
///
Jet Pascua har med sitt kunstneriske forskningsprosjekt "Abandon" dykket ned i minst tre generasjoners traume av det å bli forlatt. Rammen for undersøkelsene har vært den intrikate billedveven som utgjør begge sider av kunstnerens egen familie. Drevet av et dypt ønske om å avdekke historiene til sine egne forfedre har Pascua gjennomført innsiktsfulle intervjuer og silt gjennom mengder av arkivert materiale.
Jet Pascuas utstilling i Bærum Kunsthall, "Echoes of Departure" viser kortfilmen "Hendiatris", som er en del av det kunstneriske forskningsprosjekte "Abandon". Pascuas mål var å full ut fatte kompleksiteten av hans egen slekts mange historier om foreldre som har forlatt sine egne barn, med et ønske om å kunne forstå faktorene som formet slektningenes beslutninger og handlinger. Disse valgene som har gitt gjengklang gjennom historien fra generasjon til generasjon og som på betydelig vis har påvirket og formet skjebnen og relasjonsmønstrene til etterkommerne.
Ved å utvide prosjektet forbi kunstners egen familie sine personlige historier, forsøker Echoes of Departure å undersøke et bredere utslag av «abandonment» – et fenomen dypt forankret i det filippinske folkets kollektive psyke. Det dreier seg om den gjennomgående troen på at mulighetene for et bedre liv er knappe innenfor landets grenser. Den rådende tankegangen betinger folk til å oppfatte utenlandsarbeid som den eneste veien til en lysere fremtid. Slik fortsettes en syklus av avskjeder der generasjon etter generasjon forlater familie og hjemland på jakt etter grønnere beitemarker.
"A community is the mental and spiritual condition of knowing that the place is shared, and that the people who share the place define and limit the possibilities of each other's lives."
-Wendell Berry (2004)
Jet Pascua (f. 1969, Manila) bor og arbeider i Tromsø. Han har en PhD i kunstnerisk utviklingsarbeid fra Norwegian Artistic Research Programme, ved UiT i Tromsø, en MFA fra Kunstakademiet i Bergen, en BFA fra KHiO og har studert maleri ved Fine Arts College-University of the Philippines. Pascua er grunnlegger av Small Projects, et non-profit kunstinitiativ som startet i Manila i 2001, og flyttet til Norge i 2011. Jet Pascua har kommende separatutstillinger ved Samisk senter for samtidskunst i Karasjok i 2025 og senere i 2024 ved Galleri Nord Norge i Harstad. Tidligere separatutstillinger inkludere The Drawing Room Gallery i Manila, The Golden Cargo Gallery i Manila, SEA Focus Art Fair i Singapore, Hilbert Raum Gallery i Berlin, Tromsø kunstforening, Silverlens Gallery i Manila, Gallery Ramfjord i Oslo og Gallery 3H+K i Pori, Finland. Pascua har deltatt i en rekke gruppe- og kollektivutstillinger som blant annet, Durden & Ray Gallery i Los Angeles, Supermarket Art Fair i Stockholm og Unseen Photo Art Fair i Amsterdam, Minimal Standard ved Kunsthall Grenland i Porsgrunn, Reality ved Kunstnerforbundet i Oslo og No Soul for Sale ved Tate Modern, Turbine Hall i London. Pascua har jobbet som gjestelærer ved Kunstakademiene i Bergen (KMD) og Tromsø (UiT), sittet i flere stipendkomiteer og juryer for blant annet NBK, NNKS, KMD, KHiO.