PROGRAM OSLO KUNSTFORENING
Utstillingsperiode: 28.09.—29.10.2023
Samoa Rémy – Nearing Towards the Edge of the World
Sted Oslo Kunstforening
Arrangement av Oslo Kunstforening
Varighet: 2 t
Oslo Kunstforening ønsker velkommen til utstillingen ‘Nearing Towards the Edge of the World’ med arbeider av Samoa Rémy.
Samoa Rémy er født i Mendrisio, Sveits, i 1974 og har hatt base i Oslo de siste 20 årene. Hun er utdannet fra Statens håndverks- og kunstindustriskole og Statens kunstakademi i Oslo, samt kunstakademiet i Firenze. Hun avslutter for tiden sin PhD i kunstnerisk praksis ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling Kunst og håndverk, med tittelen Layers of darkness and light. Arbeidene som vises i utstillingen er en videreføring av dette prosjektet.
Rémy har gjennom mange år samlet visuelt materiale, først og fremst illustrasjoner fra eldre vitenskapelige bøker, som hun bearbeider på ulike måter. Serien Oscillations Between the Very Far and the Very Close, I-VIII (2023), består av åtte store billedtepper i ull, laget ved bruk av digital vev. De vevde bildene viser forstørrelser av vitenskapelige og kosmologiske illustrasjoner, der hun har fjernet vitenskapelig informasjon som tekst, målinger og tall. I stedet ønsker hun at de monumentale tekstilarbeidene skal appellere til en kroppslig erfaring.
I tillegg vises to skulpturelle installasjoner. Zeitbild (2021-2023) består av store aluminiumsrelieffer på forkullede kryssfinerplater, med bivoks og kadmiumrødt pigment, plassert på to sengeliknende jernrammer. Arbeidene er inspirert av metoder fra alkymien, og undersøker den dynamiske interaksjonen mellom materialer. Gjennom bruk av ekstrem varme endres metallets karakter fra fast til flytende, og treverket begynner å brenne i det øyeblikket smeltet metall treffer finerplaten. Ametriton (2020-2023) består av fire bronseskulpturer og tre negative former i tre, integrert i et bord av bøk, med bivoks og blått pigment. Bronseskulpturene er skapt ved samme prosess som i Zeitbild.
/////
Oslo Kunstforening is pleased to welcome you to the opening of the exhibition Nearing Towards the Edge of the World with works by Samoa Rémy, Thursday 28 September at 18-20. Former Director of Oslo Kunstforening, Marianne Hultman, who initiated this collaboration, will open the exhibition.
Samoa Rémy was born in 1974 in Mendrisio, Switzerland and has been based in Oslo for more than twenty years.Rémy holds a master’s degree in printmaking from the Art and Design department, the Oslo National Academy of the Arts from 2002, and she was an exchange student at the National Academy of Fine Arts, Oslo from 1997 to 1999. Remy also undertook a MFA from the Academy of Fine Arts, Florence, Italy in 1999. Remy is currently a PhD fellow in artistic practice at the Department of Art and Craft at KHiO, undertaking a project titled Layers of Darkness and Light. The works shown in this exhibition are a continuation of her PhD project.
Rémy states that “the exhibition deals with the gap between the known and the unknown, between the measured and the unmeasured, the very close and the very far, between darkness and light”.
Rémy has for several years collected existing visual material, primarily illustrations from old scientific books. Oscillations Between the Very Far and the Very Close, I-VIII (2023), is made up of eight large-scale woven pictures showing enlargements of specific scientific and cosmological illustrations. Rémy has de-contextualised these images by erasing all information, such as text, measurements, and numbers, stripping them of all scientific utility. Instead, Rémy wants the works to appeal to human experience and sensation: “by juxtaposing representations belonging to disparate disciplines, a new narrative comes to life” she explains. In addition, two sculptural installations are being presented.
Åpningstider
Tir—søn 12—16
Man stengt
Fri entré
2.etasje
Rådhusgata 19
0158 Oslo
post(at)oslokunstforening.no
Tlf 22 42 32 65
Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling 2023
16.11.2023—21.01.2024
Oslo Kunstforening har gleden av å presentere de tre kunstnerne som er nominert til Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling 2023.
Disse er:
Damien Ajavon, Kåre Aleksander Grundvåg og Linda Lamignan.
Utstillingen vil åpne i Oslo Kunstforening 16. november 2023. Mottaker av stipendet på 200.000 NOK vil bli annonsert i et eget arrangement i løpet av utstillingsperioden.
Utstillingen, som vil være den sekstende i rekken, er en begivenhet som gjennom årenes løp er blitt en viktig institusjon i kunst-Norge. 21 kunstnere har så langt mottatt stipend, og 72 kunstnere har deltatt i utstillingen. Nominering og juryering gjøres av en fagjury.
Oslo Kunstforening er stolte av sitt mangeårig samarbeid med Sparebankstiftelsen DNB om den årlige utstillingen, som er mer enn en konkurranse om et stipend. Utstillingen holder hvert år et høyt faglig nivå og løfter frem aktuelle kunstnerskap, både etablerte og nyere, til en bredere offentlighet.
Årets tre utstillere representerer ulike praksiser og jobber i forskjellige uttrykk som strekker seg fra tekstil til video, performance og skulptur, men juryen ser likevel flere overlappende orienteringer og interessefelt.
Juryleder, billedkunstner Elise Storsveen sier:
«Et fellestrekk er en orientering om spørsmål knyttet til opprinnelse, økologi og historiefortelling, og hvordan tradisjonell kunnskap og håndverk kan leses i en samtidig kontekst. Juryen har stor tro på at også årets utstilling vil både utfordre oss som betraktere og utvide våre perspektiver».
Anders Bjørnsen, leder av Kunst og Kultur i Sparebankstiftelsen sier om samarbeidet med Oslo Kunstforening om prisutstillingen:
«Sparebankstiftelsen DNB er stolte over å samarbeide med Norges første kunstinstitusjon, og Sparebankstiftelsen DNBs kunststipend har gradvis bygget seg opp til å bli et av Norges viktigste og mest prestisjefylte stipend. Vi ser det som viktig å støtte denne utstillingen og de kunstnerskapene som presenteres».
Om kunstnerne:
Damien Ajavon er født 1990 i Paris og av senegalesisk og togolesisk opprinnelse, bosatt i Oslo. Ajavon går siste året ved tekstilavdelingen på Kunsthøgskolen i Oslo og som skeiv afropeer er de opptatt av forholdet mellom ulike håndverkstradisjoner. Ajavon bruker møtet mellom sin afrikanske og vestlige bakgrunn som et verktøy for historiefortellinger og utforskning.
Kåre Aleksander Grundvåg er født 1984 i Tromsø, hvor han bor og arbeider. Grundvåg er utdannet ved Kunstakademiet i Tromsø og er i dag stipendiat i kunstnerisk utviklingsarbeid ved samme sted. Gjennom ulike skulpturelle grep og prosessbaserte prosjekter utforsker Grundvåg en ikke-menneskelig arkitektur. Materialeksperimentering, bio-mimetikk og tradisjonell kunnskap inngår som elementer i praksisen, med kystlandskapet i Nord-Norge som referanseramme.
Linda Lamignan er født 1988 i Stavanger og bor og arbeider i København. Lamigan er udannet ved Kunstakademiet i Oslo og ved Det kongelige Danske Kunstakademi i København. I performance, objekter, video og musikk undersøker Lamignan blant annet hvordan opplevelsen av å flyte mellom ulike verdener knyttes sammen med diaspora, landskaper og kulturelle forhold relatert til Vest-Afrika og Skandinavia.
Årets fagjury ble nedsatt i 2022 og består av
Elise Storsveen, billedkunstner (juryleder)
Pedro Gómez-Egaña, billedkunstner og professor ved Kunsthøgskolen i Oslo
Sandra Mujinga, billedkunstner og musiker
Axel Wieder, direktør Bergen Kunsthall
Elisabeth Byre, kunstnerisk leder Oslo Kunstforening
Nominering
Jurymedlemmene nominerer tre kunstnere hver som blir invitert til å sende inn en portfolio. Det eneste faste kriteriet er at kunstnerne skal ha en tilhørighet til Norge, enten i form av bosted eller at vedkommende er norsk statsborger. Av til sammen femten kunstnere blir tre valgt ut til å delta i stipendutstillingen. Mottaker av stipendet på 200.000 NOK annonseres på et eget arrangement i løpet av utstillingsperioden.
Sparebanken DNBs stipendutstilling 2022
Fjorårets utstillere var Kim Hankyul, Lesia Vasylchenko og Jacky-Jaan Yuan Kuo. Hankyul ble tildelt stipendet på 200.000 NOK for verket AV-Buddha. Dette verket ble innkjøpt av Astrup Fearnley-samlingen. Juryen bestod av Elise Storsveen, Behzad Farazollahi, Mike Sperlinger, Randi Grov Berger og Marianne Hultman/ Elisabeth Byre (perioden 2018-2022).
Den årlige stipendutstillingen har blitt arrangert av Oslo Kunstforening siden 2008 med støtte fra Sparebankstiftelsen DNB. Tidligere stipendmottakere er Kim Hankyul (2022), Anne Haugsgjerd (2021), Berivan Erdogan, Hanni Kamaly og Kjetil Skøien (2020), Germain Ngoma (2019), Eirik Sæther (2018), Emilija Škarnulytė (2017), Tor Børresen (2016), Andrea Bakketun og Christian Tony Norum (2015), Ingrid Lønningdal (2014), Sandra Mujinga (2013), Marie Buskov (2012), Kaia Hugin (2011), Ann Cathrin November Høibo (2010), Ignas Krunglevičius (2009) og Ellisif Hals og Susanne Skeide (2008).
Foto: Mike Dhondt / Kåre Grundvåg / Luna Stage
LØRDAG 4. MARS 2023 KL. 15:00–16:00
Kunstnersamtale med Elisabeth Haarr og Marianne Hurum
Sted: Oslo Kunstforening
Arrangement av Oslo Kunstforening
Velkommen til kunstnersamtale og omvisning i utstillingen med Marianne Hurum og Elisabeth Haarr, lørdag 4. mars kl. 15-16 på Oslo Kunstforening. Gratis inngang. Utstillingen åpner torsdag 2. mars kl. 18-20.
I år er det 50 år siden Elisabeth Haarr (f.1945) hadde sin første separatutstilling i Oslo – og den fant sted i Oslo Kunstforening. Som en del av programmeringen hvor vi ser på vår egen utstillingshistorikk, er Elisabeth Haarr igjen invitert til å stille ut, denne gangen sammen med billedkunstner Marianne Hurum (f.1978).
Elisabeth Haarr sitt kunstnerskap har i over fem tiår vært i kontinuerlig utvikling. I sine arbeider, som oftest tekstil, har hun utforsket nye materialer, tematikker og formater. I tillegg går et sterkt kunstpolitisk, feministisk og samfunnsmessig engasjement som en rød tråd gjennom karrieren. Derfor har Haarr klart å holde sin posisjon som en av de sentrale samtidskunstnerne i Norge, senest manifestert i festspillutstillingen i Bergen Kunsthall (2021).
I løpet av de siste årene har Elisabeth Haarr arbeidet sammen med den mer enn tretti år yngre kunstneren Marianne Hurum. Hurum er særlig anerkjent som maler, og har, i likhet med Haarr, også engasjert seg i kunstpolitiske spørsmål og arbeid, blant annet som tidligere styreleder i UKS. Møtene mellom dem tar form i en leken utforskning av akvarellen som et slags kunstnerisk fellesskap. I flere omganger har de malt sammen i Haarrs hage i Kristiansand. Disse verkene bærer vel så mye preg av påbegynte prosesser og dialoger, som av avsluttede, ferdige resultater. Uttrykket på de store, fargerike flatene skiller seg tydelig fra det de lager individuelt.
Oslo Kunstforening ønsker å vise hvordan disse to kunstnerne beriker og påvirker hverandres kunstnerskap. I tillegg til samarbeidsverkene vil de også vise hver sin utstilling i separate rom, også dette er akvarellarbeider.
Tidligere
Her er et arrangement som skjer i februar:
FR. 10. FEB. KL. 18:00
Krabstadt Education Center's Open House Event
Oslo Kunstforening · Oslo
Arrangement fra Oslo Kunstforening
You are warmly invited to Krabstadt Education Center’s Open House
event at Oslo Kunstforening.
The event starts at 18.00. Performance lecture at 18.30.
Krabstadt is where all the Nordic countries send their unwanted people and problems – different demographics, such as feminists, burned-out artist-teachers/teacher-artists, teachers, emotionally stuck creatures, the long-term unemployed and architects.
Krabstadt is a fictional town in the Arctic created by Ewa Einhorn and Jeuno JE Kim in a transmedia project also including artist/writer Karolin Meunier. Together, they present their most recent collaboration, the Krabstadt Education Center (KEC). The Open House aims to show and expand the wider network of participants that shape KEC.
On Friday February 10 they will introduce the Education Center in an event where you can learn about the school’s different teaching methods, peek inside the fictional classrooms, and watch the documentation of their special online teaching format.
At Oslo Kunstforening the audience will be treated as KEC students to get a taste of what it means to study at their school, and why KEC could be the perfect place of learning. You will be served Indonesian Coffee and German well-being tea from the school’s Stuck Cafeteria, which is central to their learning method and pedagogy. This will be followed by a performance-lecture, that collates different student, teacher and admin voices from the school, and is a textual tour of the school building and facilities.
Krabstadt consists of animated films, digital games, online as well as onsite performances, sculptures in public space, academic texts, and an art school. Krabstadt has now animated its Education Center (KEC) which traverses between being a drawn element in an animated fictional universe and an actual context hosting educational time. It seeks to exchange ideas on teaching methods and attitudes, learning outcomes and activities that are informed by performance, translation, digital and non-digital games.
For further reading visit krabstadt.com
Krabstadt Education Center (KEC) was initiated in 2020 and participated in the Jakarta Biennale 2021: ESOK and guest-edited the Spring 2022 issue of PARSE Journal for Artistic Research.
Karolin Meunier is an artist and writer. Her performance, text and video works observe how access to individual experience is accomplished through cultural techniques. Her research is oriented towards feminist writing strategies, translation processes, learning methods, and the politics of dialogue. She is part of the collective book shop and publisher b_books in Berlin; her artist book on the work of Italian feminist Carla Lonzi is forthcoming in 2023.
Ewa Einhorn is a visual artist and filmmaker working with animation, satirical drawing and documentary formats. She currently teaches at HDK-Valand, Gothenburg University (SE). Influenced by popular culture, her work seeks to unhinge everyday assumptions by misusing language and images. The topics relate to the construction of societies, more specifically the relations between political rhetoric and nations as brands in the Nordic context. Since 2009 she has been working together with Jeuno JE Kim.
Jeuno JE Kim is an artist with a background in feminist theology, music, and radio. Kim’s artistic practice and research focus on sound, performance, video, and text. Her work is influenced by the ongoing modernization in Korea and the Pacific East region, and the urgency of the political, sociological, and cultural issues that permeate this reality such as nationalism, identity construction, and historical narration. Currently, she is the study leader of the BFA School at the Royal Danish Academy of Fine Arts.
KEC is supported by the Nordic-Baltic Mobility Programme for Culture / Network funding by Nordic Culture Point and by the Swedish Research Council
Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling 2022
18.11.2022 - 29.01.2023
Oslo Kunstforening har gleden av å ønske velkommen til Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling 2022.
Årets utstillere er de Oslo-baserte kunstnerne Kim Hankyul, Jacky Jaan-Yuan Kuo og Lesia Vasylchenko.
Utstillingen åpnes 18. november kl. 18, og juryleder Behzad Farazollahi annonserer mottakeren av stipendet.
For femtende gang avholdes stipendutstillingen i Oslo Kunstforening, en begivenhet som gjennom årenes løp har blitt en viktig institusjon i kunst-Norge. 18 kunstnere har så langt mottatt stipend, og 69 kunstnere har deltatt i utstillingen. Nominering og juryering gjøres av en fagjury, og prisvinneren blir annonsert på åpningsdagen.
Oslo Kunstforening er stolte av samarbeidet med Sparebankstiftelsen DNB om den årlige utstillingen, som er mye mer enn en konkurranse om et stipend. Stipendutstillingen holder et høyt faglig nivå og løfter frem aktuelle kunstnerskap, både etablerte og nyere, til en bredere offentlighet.
Lørdag 26. november kl. 14 blir det samtale med kunstnerne og jurymedlem Mike Sperlinger, skribent, kurator og professor i skrivepraksis ved Kunsthøgskolen i Oslo.
Nominerte kunstnere
De nominerte i årets utstilling er Kim Hankyul (f. 1990, Sør-Korea), Jacky Jaan-Yuan Kuo (f. 1994, Taiwan) og Lesia Vasylchenko (f. 1990, Ukraina). Til tross for forskjellige tilnærminger, har de til felles at de presenterer sterke samtidsanalyser. Det er et stort spenn i tematikken, fra familiære relasjoner og religiøse ritualer i Jacky Jaan-Yuan Kuos installasjon All the Time, via mediehåndtering og sorgprosesser i lys av Koreakrigen i Kim Hankyuls kinetiske skulptur AV Buddha, til koblinger mellom kjernefysisk teknologi og klima i Lesia Vasylchenkos No One Will Stop The Wind, presentert gjennom skulptur, foto og video.
Videoportrett
I år presenterer vi videoportrett av kunstnerne. Hør Kim, Jacky og Lesia fortelle om arbeidene sine.
Juryen
Juryen for perioden 2018-2022 består av juryleder Behzad Farazollahi, billedkunstner og grunnlegger av MELK, Randi Grov Berger, kurator og leder av Entrée, Marianne Hultman, direktør for Nordnorsk kunstnersenter og tidligere leder av Oslo Kunstforening, Mike Sperlinger, skribent, kurator og professor i skrivepraksis ved Kunsthøgskolen i Oslo og Elise Storsveen, billedkunstner. Elisabeth Byre er ny leder i Oslo Kunstforening og erstattet Hultman som jurymedlem fra august 2022.
Stipendet
Den årlige stipendutstillingen har blitt arrangert av Oslo Kunstforening siden 2008 med støtte fra Sparebankstiftelsen DNB. Tidligere stipendmottakere er Anne Haugsgjerd (2021), Berivan Erdogan, Hanni Kamaly og Kjetil Skøien (2020), Germain Ngoma (2019), Eirik Sæther (2018), Emilija Škarnulytė (2017), Tor Børresen (2016), Andrea Bakketun og Christian Tony Norum (2015), Ingrid Lønningdal (2014), Sandra Mujinga (2013), Marie Buskov (2012), Kaia Hugin (2011), Ann Cathrin November Høibo (2010), Ignas Krunglevičius (2009) og Ellisif Hals og Susanne Skeide (2008).
Les om Sparebankstiftelsen DNB her.
Les om fjorårets stipendutstilling her.
Oslo Kunstforening er støttet av Oslo kommune og Kulturrådet.
Foto: kunstnerne / Oslo Kunstforening
Michael O'Donnell
Look Who's Talking
01.09 - 30.10.2022
Oslo Kunstforening har gleden av å kunngjøre Michael O’Donnells kommende utstilling «Look Who’s Talking»
«Look Who’s Talking» introduserer buktalerens dukke, som i tre videoinstallasjoner opptrer innenfor en flytende identitetsramme; som en uskyldig gutt, en grotesk autoritetsfigur, en spørrende, rolig insisterende stemme, og et annet kjønn. Stemmen gir i sin tur ekko av regjeringens stemme, moralens stemme, Guds stemme. «Look Who’s Talking».
Michael O’Donnells siste solo i Oslo Kunstforening var i 1985.
Foto: Stillbilde fra verket «Right to Remain Silent» av Michael O'Donnell.
Ursula Reuter Christiansen - Jeg er mine billeder – mine billeder er meg
Periode: 29.01. – 27.03.2022
Ursula Reuter Christiansen (f. 1943 i Trier) er en billedhugger og maler som har hatt større delen av sitt kunstneriske virke i Danmark. Hun var svært aktiv i 1970-tallets feministbevegelse og hennes nye arbeider bærer fortsatt preg av hennes sterke politiske engasjement.
Kvinneskikkelsen er sentral i alle arbeidene hennes enten det er maleri, dikt, film eller skulptur. Billedrommet og det virkelige rommet er på mange måter sammenvevd og dette “Gesamtkunstwerk” har vokst så langt inn i livet at man gjerne også kan kalle henne en performancekunstner. Hun sier om seg selv; Jeg er mine billeder - mine billeder er mig.
«Jeg er mine billeder - mine billeder er mig», er Ursula Reuter Christiansens første separatutstilling i Norge. Utstillingen er produsert sammen med Kristiansand Kunsthall og i nært samarbeid med billedkunstner Thorbjørn Reuter Christiansen,
Reuter Christiansens yngste søn.
Mer om utstillingen her https://www.oslokunstforening.no/Ursula-Reuter-Christiansen
Vi spiste, sov og drakk feminisme, med Inge Ås
03.03.2022, kl. 16 – 17
Foredrag med Inge Ås hvor hun forteller om politisk aksjonisme, performance, kunst
og kultur som virkemiddel i 1970- og 80-tallets kvinnekamp.
Fri entré.
Inge Ås er forfatter og Tonje Gjevjon redaktør av «Vi spiste, sov og drakk feminisme», et historisk verk fra en viktig kvinnepolitisk epoke. Boka gir innblikk i flere ukjente, overraskende og ofte morsomme historier fra 1970- og 80-tallet hvor modige aktivister var sentrale i kvinnefrigjøringen.
Foredraget gis i tilknytting til Ursula Reuter Christiansens utstilling «Jeg er mine billeder - mine billeder er meg» som vises på Oslo Kunstforening til og med 27. mars.
Mer om arrangementet her https://www.oslokunstforening.no/Foredrag-med-Inge-As
Mer om utstillingen her https://www.oslokunstforening.no/Ursula-Reuter-Christiansen
Filmvisning på Kunstnernes Hus Kino
16.03.2022, kl. 18 – 19
I forbindelse med pågående utstilling «Jeg er mine billeder - mine billeder er mig» viser Oslo Kunstforening Ursula Reuter Christiansens filmer «Skarpretteren» (1971) og «Den røde skov» (1987) på Kunstnernes Hus Kino.
Det er fri entré til filmvisningen og i forbindelse med fremvisningen vises også en kort introduksjon av kunstneren.
«Den røde skov» og «Skarpretteren» er begge eksempler på kvinnefilmer som med en symbolsk fortellerform nærmer seg et kvinneestetisk formspråk, som stammer fra de kvinnelige billedkunstnernes bevissthet om den nye kvinnekampen.
Mer om arrangementet her https://www.oslokunstforening.no/Filmvisning-
Skarpretteren-og-Den-rode-skov
Mer om utstillingen her https://www.oslokunstforening.no/Ursula-Reuter-Christiansen
En norgeshistorie sett fra kjøkkenbenken, med Maria Berg Reinertsen
24.03.2022, kl. 16 – 17
Forfattermøte med Maria Berg Reinertsen hvor hun forteller om livet til Henriette Schønberg Erken, samfunnsutviklingen på første halvdel av 1900-tallet og jakten på de riktige ingrediensene. En fortelling om matens moral, og dobbeltmoral, i Schønberg Erkens tid og i vår.
Fri entré.
Foredraget gis i forbindelse med Ursula Reuter Christiansens utstilling «Jeg er mine billeder - mine billeder er meg» som vises på Oslo Kunstforening til og med 27. mars og at Ursula Reuter Christiansen i løpet av 2022 kommer å publisere sin egen kokebok.
Mer om arrangementet her https://www.oslokunstforening.no/Forfattermote-Maria-berg-Reinertsen
Mer om utstillingen her https://www.oslokunstforening.no/Ursula-Reuter-Christiansen
Om Oslo Kunstforening
Norges første kunstinstitusjon
Oslo Kunstforenings hovedmål er å støtte norske kunstnere og presentere internasjonale kunstnere som ikke har blitt vist i Norge før. Det har vi gjort de siste 180 årene.
I 1836 ble Oslo Kunstforening stiftet av dikteren J. S. Welhaven, bokhandler Johan Dahl og den senere statsministeren Fredrik Stang med Københavns Kunstforening (1820-tallet), Kunstverein i Dresden (1828) og Düsseldorf (1829) som forbilder.
Oslo Kunstforening ble dannet av det kunstinteresserte publikum for å sikre et fast visningssted for billedkunst i Norge – et par år før Nasjonalgalleriet ble vedtatt etablert. At Oslo Kunstforening aldri har hatt en egen samling som de etterfølgende kunstforeningene skyldes at man ikke ville stå i veien for planene om å etablere et Nasjonalgalleri.
Oslo Kunstforening er en ikke-kommersiell medlemsbasert forening, støttet av Oslo kommune og Kulturrådet. Siden 1986 har OK delt ut et kunststipend, takket være støtte fra Sparebanken Oslo og Akershus. I 2008 startet Sparebankstiftelsen DNB i samarbeid med Oslo Kunstforening å dele ut et stipend til en kunstner valgt gjennom en juryeringsprosess. Stipendet har blitt delt ut til Ellisif Hals og Susanne Skeide (2008), Ignas Krunglevicius (2009), Ann Cathrin November Høibo (2010), Kaia Hugin (2011), Marie Buskov (2012), Sandra Mujinga (2014), Andrea Bakketun og Christian Tony Norum (2015), Tor Børresen (2016), Emilija Škarnulytė (2017) og Eirik Sæther (2018).
Oslo Kunstforening er den eldste kunstinstitusjonen og medlemsorganisasjonen i norsk kulturliv.
Prinsesse Astrid, fru Ferner er Oslo Kunstforenings høyeste beskytter.
Adresse:
Oslo Kunstforening
Rådhusgaten 19
0158 Oslo
Norge
Telefon +47 22 42 32 65
post(at)oslokunstforening.no
Åpningstider
Tirsdag–fredag kl. 12-17
Lørdag–søndag kl. 12-16
Mandag stengt
Administrasjonstid
Mandag–fredag kl. 09:30-17
Følg oss på Facebook >