(Please scroll down for English)
WUXIA tidsskrift for filmkultur inviterer, i samarbeid med Kunstnernes Hus Kino, til slippfest for nyeste nummer, Tema Iran, med fokus på poesi, kyborger og estetikk i iransk film. Temaredaktører for dette nummeret er filmregissør Kaveh Tehrani og kunsthistoriker og medieviter Sara R. Yazdani. Kveldens program vil bestå av en visning av den iranske poeten Forough Farrokhzads eneste film THE HOUSE IS BLACK (Khaneh syah ast, 1962), og en diktopplesning ved Mazdak Shafieian. Arrangementet er gratis.
KL 19:00 Lansering av WUXIA: Tema Iran, og et glass til de første
Kl 19:30 Velkommen ved regissørene og opplesning ved Mazdak Shafieian
(obs! dørene stenger 19:30)
Kl 20:00 Visning av THE HOUSE IS BLACK (1962, Forough Farrokhzad, 26 min)
Om filmen:
Den korte dokumentaren THE HOUSE IS BLACK anses ofte som begynnelsen på den iranske nybølgefilmen, og ble den eneste filmen den iranske poeten Forough Farrokhzad fikk laget før hun døde i ung alder. Filmessayet følger beboerne i en leprakoloni i sine daglige gjøremål. De voksne går på markedet, strikker, røyker, og spiller brettspill, mens barna går på skole. Noen er tydelig preget av sykdommen, mens andre tilsynelatende ser friske ut. Over bildene leser Farrokhzad sine egne tekster, iblandet sitater fra Bibelen og Koranen.
Om nummeret:
Det nyeste nummeret av WUXIA tidsskrift for filmkultur handler om iransk film, et av verdens ledende filmland i den globale kunstfilmkulturen. Temaredaktørene har åpnet opp for en diskusjon rundt kunstnerisk filmpraksis og potensialet som er iboende i filmmediet - i møte med dagens Iran - en situasjon hvor politikk, teknologi, aktivisme, økonomi, feminisme, natur og samfunn tilsynelatende er i radikal forandring. Til tross for at kunstpraksis og -historie offisielt sett ble fjernet etter revolusjonen, og har blitt holdt under streng kontroll av Den islamske republikk Iran siden, har kunstnere holdt frem med å lage kunst som reflekterer og fører politiske og sosiale diskurser både innenfor og utenfor landets grenser. Sentrale spørsmål i temanummeret er: Hva er iransk film? Hvorfor har filmen historisk sett vært så viktig for kunstnere og filmskapere i Iran? Og hvorfor fortsetter det å være så viktig?
Utenfor det iranske filmvevet har bladet også tekster om minnearbeidet til den danske videokunstneren Tinne Zenner, Anne Haugsgjerds Livet på Frogner (1986) og filmkulturen rundt den amerikanske blockbusteren.
Bidragsytere til Tema Iran: Ali Asgari, Sina Ataeian Dena, Annie Fee, Mirak Jamal, Negar Mottahedeh, Kaveh Tehrani, Sara R. Yazdani, Banahsheh Ranju, Roolah Sepandarand, Övül Ö. Durmusoglu. Øvrige bidragsytere: Martin Greenberger, Sara Li Stensrud, Aksel Kielland.
Mazdak Shafieian (f. 1980 i Iran) er forfatter og poet bosatt i Oslo. Han debuterte i 2006 med diktsamlingen Dyregravsmørke og har siden gitt ut diktsamlingen Antwerpen (2011) og essaysamlingen Det urgamle eplet (2015). Han har i tillegg vært medredaktør i skriftserien Au petit garage og for tidsskriftet Teologi, og har sittet i redaksjonen i Vinduet.
Kunstnernas Hus and WUXIA are delighted to invite to the release of a WUXIA issue dedicated to Iranian Cinema, edited by film director Kaveh Tehrani and art historian Sara R. Yazdani. The evening consists of a film screening of Forough Farrokhzad’s one and only film The House is Black (Khaneh syah ast, 1962), and a reading by Mazdak Shafieian.
PROGRAM
19.00 Wuxia – ‘Iranian Cinema’ Release. Reception.
19.30 Welcome by the editors. Reading by Mazdak Shafieian. Doors are closing at 19.30, sharp.
20.00 Screening: The House is Black (Khaneh syah ast, 1962, 26 mins).
About the film
The short film The House is Black (Khaneh siah ast, 1963), made by the poet Forough Farrokhzad, is often considered as the beginning of the Iranian New Wave Cinema. The essay film, a black-and-white documentary, silently follows the residents of a leper colony outside Tabriz in Northern Iran. The sound of the colony is muted but some voices are audible throughout the film, reading verses from the Old Testament of the Koran as well as the poetry of Farrokhzad. As the voices read, the camera records and mediates the everyday collective lives of the colony. The social realism of the film and how it presents the leper bodies, provided an image of Iran then not often seen or heard. This was the first and only film made by Farrokhzad who tragically passed away in a car crash in Tehran in 1967.
About the Issue
This themes issue aims to evolve some discussions about artistic film practices and the potentials and ambitions of the medium itself in the present situation in Iran—a situation where politics, technologies, activism, economy, feminism, natural environments, and the social seems to be in radical change. For despite the fact that art production and art history was removed after the revolution and controlled by the Islamic State of Iran ever since, artists have consistently produced art of political and social discourses inside and outside Iran. What is Iranian Cinema? Why has the medium historically been so essential for artists and filmmakers in Iran? Why is it still so significant today? How and to what extend has it become an agent in the larger ecologies of economy, art, everyday lives and politics in the contemporary Iran? Is it still an avant-garde instrument to render and operate some larger poetic and political concerns of life? These questions are the essential concerns of the texts of this issue. Yet, the ambition is not to answer them or to provide a conclusion. Instead, they have been the leading questions in the dialogues between artists, filmmakers, writers, scholars, activists and curators that the following texts evolve.
Contributors: Tema Iran: Ali Asgari, Sina Ataeian Dena, Annie Fee, Mirak Jamal, Negar Mottahedeh, Kaveh Tehrani, Sara R. Yazdani, Banahsheh Ranju, Roolah Sepandarand, Övül Ö. Durmusoglu.
Other contributors: Martin Greenberger, Sara Li Stensrud, Aksel Kielland.
Mazdak Shafieian (b. 1980 in Iran) is an author and poet living in Oslo. Books include the poetry collections Dyregravsmørke (2006) and Antwerpen (2011), and the essay collection Det urgamle eplet (2015). Shafieian has been the co-editor of the text series Au petit garage and the journal Teologi, and part of the editorial board of Vinduet.
Photo: Still from The house is black, Ebrahim Golestan Studio