Ny, imponerende forestilling med dans og teater
Med en særegen miks av ballett og teatermagi har Alan Lucien Øyen flyttet grensene for hva som er mulig i en danseforestilling. Nå skal han vise oss noen av vår tids skyggesider.
Filmatisk danseteater
Det blir fantasirikt og dystopisk når Alan Lucien Øyen igjen smelter dans og teater sammen til slående scenebilder. Filmatisk er et ord som ofte er brukt for å beskrive Øyens kunst, og denne gangen er det den Oscar-vinnende filmkomponisten Alexandre Desplat som lager musikken og Solrey som leder Operaorkestret.
På Alan Øyen-vis veksler det fra store tablåer til vi brått er tett innpå i en realistisk verden, der skjulte rom og menneskeskjebner kommer til syne. De vi møter, sliter med å forholde seg til samtiden.
– Kravene til det å være menneske blir strengere: Vi skal «gjøre», vi skal «være», og det skal gå fort, være fantastisk og helst til inspirasjon for alle andre. Framtidens dystopier er i ferd med å bli virkelighet, sier Øyen.
På scenen befinner Nasjonalballettens dansere og skuespillerne seg i et gedigent trelandskap, med scenograf Åsmund Færavaags klare signatur.
Denne flodbølgen av en forestilling går rett i blodbanen
- SIDSEL PAPE, AFTENPOSTEN OM THE HAMLET COMPLEX REDUX
Får vi det til?
Det gikk gjetord om en helt spesiell sceneopplevelse etter premieren på The Hamlet Complex Redux – og plutselig var det ikke en billett å oppdrive. Og det er ikke bare i Norge det snakkes. Det ble både buet og jublet etter Øyens nye, helaftens forestilling Cri de cœur for den prestisjetunge balletten ved Pariseroperaen.
Her i operahuset er vi spente, for visjonene til Øyen og teamet hans utfordrer oss alltid på hva som er mulig å gjøre med kulisser, scene og lys i en forestilling. Får vi det til denne gangen? Den som kommer i Operaen, får se.
Operaens verksteder blir teatermagien ti
Les mer her!Ballettsjef Ingrid Lorentzen om Nothing PersonalLes mer her!
Gratis introduksjon en time før forestilling.
Forestillingen inneholder scener med tekst om sensitive temaer som selvmord, voldtekt og utenforskap.
Forestillingen framføres på engelsk, tekstes på norsk (fra 17.10) og engelsk.
Pausebevertning
Bestill servering til pausen eller før forestillingen. Bestiller du til pausen anbefaler vi å bestille i den baren som er nærmest der du sitter i salen. Barene er åpne før forestilling og i pausene. Alle forhåndsbestillinger settes fram og sorteres alfabetisk på bestillers etternavn. Det er ikke anledning til å ta med drikke inn på forestilling.
Hvordan forberede deg til forestilling
En time før forestilling er det en halvtimes gratis introduksjonsforedrag i Formidlingssenteret. Introduksjonen finner du også under tittelen Operaen på øret – der du pleier å laste ned podkaster.
Pris
100–800 kr
Språk
engelsk
Tekstet på
norsk (fra 17.10) og engelsk
Billetter
SØNDAG 15. OKTOBER
18:00 / Hovedscenen
TIRSDAG 17. OKTOBER
19:00 / Hovedscenen
LØRDAG 21. OKTOBER
18:00 / Hovedscenen
ONSDAG 25. OKTOBER
19:00 / Hovedscenen
FREDAG 27. OKTOBER
19:00 / Hovedscenen
TORSDAG 2. NOVEMBER
19:00 / Hovedscenen
KJØP