I høst kan du oppleve Richard Wagners berømte epos om ringens forbannelse i en original teaterversjon i Kanonhallen.
Hva får du hvis du blander gresk drama med Edda-diktning og germanske heltedikt, pluss en dæsj andre eventyr og myter med folkelig opprinnelse fra den vestlige verden i en putrende heksegryte? Richard Wagners gigantiske opera Nibelungens ring, et av den europeiske kulturkanons hovedverker. Operaen settes vanligvis opp over fire kvelder, med et enormt ensemble og tilsvarende orkester. Nå gjør Nationaltheatret verket tilgjengelig med bare fem aktører på scenen, i et scenespråk som løfter frem teksten og setter skuespillernes lekenhet i fokus.
Niebelungens ring tematiserer kjærligheten, døden, offeret og friheten – våre menneskelige dilemmaer og vår lengsel etter forløsning. Historien kretser rundt en magisk ring, smidd av det gullet svartalven Alberich lykkes å stjele fra Rhinens elvebunn gjennom å frasi seg kjærligheten. Ringen gir eieren herskermakt over verden, men ringen er forbannet, og det forderver bæreren. Riser, guder, svartalver og mennesker braker sammen i en kamp på liv og død, som strekker seg over flere generasjoner. Alle vil ha ringen, men ingen blir lykkelige av å bære den. Til slutt iscenesetter den allmektige guden Wotan (Odin) verdens undergang, slik at gullet endelig kan vende tilbake til Rhinen. Sivilisasjonens overgrep mot naturen heles, og ondskapen forsvinner for alltid.
Regissør Ole Anders Tandberg har over flere tiår opparbeidet en CV spekket med kanoniserte navn innen vestlig teater- og operatradisjon. Monteverdi, Mozart, Wagner, Strauss, Sjostakovitsj, Shakespeare, Ibsen, Strindberg, Tsjekhov og O’Neil er bare et knippe, sammen med nyere navn som Tarjei Vesaas, Kjell Askildsen, Tor Ulven, Jon Fosse og Karl Ove Knausgård. Han har gjestet Nationaltheatret jevnlig siden 1998. Nå setter han altså sitt avtrykk på Wagners Niebelungens ring i Kanonhallen.